Araç çubuğuna atla

Chip tuning, araç motor ECU (electronic control unite) sistemindeki yazılımın değiştirilerek yapılan güç artırım yöntemidir. Güç artırım uygulaması farklı amaçlar için de yapılabiliyor. Özellikle modifiye dünyasında çok uygulanır. Mesela spor aracının karoserini body kit uygulamaları ile agresif hale getiren bir kişi mutlaka chip tuning ile de motorundan daha fazla güç almak ister. Tabi bunun için aracının uygun olması gerekmektedir.

Chip tuning uygulamasıyla yalnızca motor gücü artırılmıyor! Motor gücünü istediğiniz oranda aşağıya da çekebiliyorsunuz. Yukarıda özellikle bu işin profesyonellerce yapılmasının daha iyi olacağını söylemiştik. Uygulama, aracın elektronik beyin kısmına girerek orada yapılacak değişimleri kapsadığı için risk de büyüktür.

Birçok kişi chip tuninge sıcak bakarken, bir kısım insan da tehlikeli ve gereksiz bir şey olduğunu savunur. Aslında nasıl uygulandığını anlattıktan sonra “fayda ve zararları” başlığımıza geldiğimizde chip tuningin mantığını daha iyi anlayacaksınız.

Chip Tuning Uygulamasının Çeşitleri Nelerdir?

Remap işleminin farklı yolları vardır. Bazıları aynı amaca yönelik olurken bazıları tam tersine olur. Yukarıda sizlere chip tuningin bilinen yapılış yönteminden bahsettik. PC ve soket yardımı ile gerekli olan beygir artırım dosyaları eskileriyle değiştiriliyor.

Her zaman motor gücü artırımı olmaz. Yakıt tasarrufu için de insanlar chip tuning yazılımına başvururlar. Enjeksiyon sistemli motorlarımıza bir kutucuk yardımı ile de istenilen çalışmalar yapılabilir. İnternet çağında yaşadığımız için uzaktan bağlama yöntemleriyle de uygulama yapılabiliyor.

Ve bunu cep telefonlarımızdan kontrol edebilecek şekle de getiriliyor. Mobil cihazlarımızda yüklü uygulama sayesinde tek basışla sizlere sunulan sürüş özelliklerini aktif edebiliyorsunuz. Yol durumunuza göre normal, spor veya yarış modu kullanımlarına imkan veriliyor.

Chip Tuningin Faydaları ve Zararları Nelerdir?

ECU programlarının değiştirilmesi yönünde iki farklı düşünce vardır. Bir kısım uygulamanın motor ömründen eksilteceğini düşünürken, bir diğer kısım ise aksine motor ömrünü uzatacağını söyler. Uzman kişilerce söylenen; chip tuning işleminden normalden fazla bir güç istiyorsak, motorun sağlıklı çalışmasını engelleyecek şeylerin olabileceğini söylüyorlar. Mantık olarak baktığımızda ise 150 beygirle girdiğimiz otomobilimizi 300 beygire yakın yaparsak haliyle parçalar buna dayanmayacak ve motorumuz patlayacak!

Bu durumla karşılaşan yüzlerce örnek verilebilir. Peki, gücümüzü %20 artırırsak ne olur? Fabrika üreticileri motorun ECU sistemini en uzun motor ömrüne göre ayarladıkları için üstüne gelecek her bir güç değişikliği üniteyi yıpratabilir.

Her şeyden önce genel olarak aracımızın ECU bölgesine dışarıdan yapılacak bir müdahalenin ne kadar riskli bir şey olduğunu idrak etmemiz gerekmektedir. Reklamlarda sıklıkla gördüğümüz “en ucuz chip tuning bizde” gibi kelimelere inanmamamız gerekir. Bu iş tamamen uzman kişilerce hassas ve bilinçli şekilde yapılır. Çünkü araç beynine girildiği zaman elektronik anlamda kaç adet sistem yazılımı varsa hepsi aslında risk altında oluyor.

Diyelim ki profesyonel olarak bu işi yapan birini bulduk ve aracımızın yakıt tasarrufu yapmasını istiyoruz. Ortalama olarak %10 ile %40 arasında güç artırımını uygun gören uzmanlar, özellikle turbo beslemeli motorların yazılıma olan tepkilerin daha iyi olduğunu söylemektedirler. Biraz önce bahsettiğimiz diğer kesim ise chip tuningin aksine motor ömrünü uzattığını iddia ediyor. Aynı anda güç artırımı ile birlikte yakıt tasarrufu isteyenler için özel hazırlamış programların da kesinlikle üniteye zarar vermediği söyleniyor.

Eğer ki bir mantık yürütecek olursak; 1.5 ton ağırlığında bir arabanın 1.5L 110 beygir gücünde bir dizel motorla hareket ettiğini düşünelim. Chip tuning uzmanları gücün 130 ps’e yükseltilmesi halinde ünitenin 1.5 tonu çekmede harcayacağı eforun daha da azalacağını ve böylelikle de motorun arıza yapma ihtimalinin ortadan kalkacağını söylüyorlar.

Bir de bunun yakıt tüketim açıklamaları var. Normal şartlar altında beygirle beraber ekstra olarak alınan torktan dolayı, çekişin daha basitleştirilip, aracın çekeceği yakıtın da azalması sağlanıyor şeklinde açıklamalar yapılır. Diğer taraftan düşünüldüğünde gelen ekstra güç, aracın genel karoser yapısını daha rahat kaldıracak ve benzin çekişi daha az olacak!

 81 Toplam,  1 Bugün

error: Yasaklanmıştır